
Tärkeä tilaisuus tulossa ja kuvaaja puuttuu? Tarvitsetko materiaalia tulevien tapahtumien markkinointiin? Ei hätää, sillä tapahtumakuvaus luonnistuu sekä videon että valokuvien muodossa. Oli kyseessä sitten Iivon kultajuhlat tai hieman privaatimmat ristiäiset, kohtelen jokaista tapahtumaa yhtä tärkeästi. Kuvaustyylini on dokumentaarinen, eli pyrin olemaan mahdollisimman näkymättömissä ja toimia lähinnä tarkkailijan roolissa. Dokumentaarinen kuvaustyyli takaa aidot reaktiot ja vieraat voivat keskittyä olennaiseen eli teidän tapahtumaanne.
Tapahtuman järjestäjällä on varmasti muutakin tekemistä kuin vastata tapahtuman kuvaamisesta. Palkkaamalla kuvaajan pystyy tapahtuman järjestäjä keskittymään enemmän vieraisiin ja muihin järjestäjän tehtäviin. Ammattikuvaajan avulla järjestäjä pystyy myös rentoutumaan paremmin kun tietää, että kuvauspuoli on hyvissä käsissä.
Kokemusta erinäisten tapahtumien kuvaamisesta löytyy useamman vuoden ajalta muun muassa häistä, pikkujouluista, yritystapahtumista, polttareista sekä Chaîne des Rôtisseurs gastronomiajärjestön paistinkääntäjäisistä. Asiakkaitani tapahtumakuvauksessa ovat olleet Metso, Yle (uutistuotanto, A-studio, urheilu), Alpa, Peliosuuskunta Expa, Valmet, S&W Metalko, Monitor ERP System, AitoMedia/MediaWan, Epson, Solver X, FLIK Helsinki, Kehitysyhtiö SavoGrow Oy, Call to Action Oy, Legenda Films, Valve Media Oy sekä monet muut yritykset että lukuisat yksityishenkilöt.
Tapahtumien kuvaaminen videolle takaa eläviä muistoja jotka herättävät tunteita. Teen tapahtumista pääsääntöisesti muutamien minuuttien mittaisia koostevideoita. Näitä kutsutaan myös nimellä aftermovie. Muutaman minuutin mittaisia videoita on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa ja tiiviimpi pituus tuo myös uudelleenkatsomisarvoa. Esimerkiksi hääparit katselevat häävideoitaan vuosipäivinä läheistensä kanssa ja muistelevat tätä ihanaa tapahtumaa herkkujen kera. Tapahtuman aftermovie toimii myös hyvänä markkinoinnin välineenä tulevia tapahtumia varten. Aftermovien avulla voidaan kosiskella uusia yhteistyökumppaneita sekä herätellä mielenkiintoa some-kanavissa tulevan tapahtuman osalta.
Tapahtuman valokuvaus mahdollistaa laadukkaat ja helposti jaettavat kuvat sekä tapahtuman järjestäjälle että tapahtuman vieraille. Teen asiakkaalleni kuvista aina sekä WEB että PRINT optimoidut versiot eri käyttötarkoituksia varten. Valikoidut PRINT kuvat voi suoraan lähettää lehdistölle sekä näistä voi tulostuttaa itselleen vaikka julisteen tai banderollin seuraavaa tapahtumaa varten. WEB versiot on optimoitu suosituimpien sosiaalisen median alustojen kuva-asetuksia ajatellen.
Kuten kuvistakin voi päätellä – tapahtumia on kuvattu laidasta laitaan vaikka tässä on näytillä vain murto-osa. Pukeudun myös tapahtuman mukaisesti; minulta löytyy omat turvavarusteet mikäli mennään rakennustyömaalle ja pukujakin löytyy häitä ja yritystapahtumia varten.
Tapahtumissa on monia ruutuja joissa näytetään vieraille esimerkiksi päivän ohjelma. Myös esiintymislavan taustalla, puhujan oman materiaalin lisäksi, on paljon mahdollisuuksia esitettävälle sisällölle; tapahtuman logo, tulevat puhujat ja tauko diat saadaan animoinnin keinoin elävöitettyä juuri teidän tapahtumaanne varten sopiviksi. Animoidut sisällöt ovat vieraille huomattavasti vaikuttavampaa katseltavaa kuin pelkkä paikallaan oleva teksti ruutu tai kuva.
Tein grafiikka-animaatiot ensimmäiseen Illuusio peliseminaariin Joensuussa 2011 ja tällöin yhtenä pääpuhujana oli Peter Vesterbacka (tuolloin vielä Rovion tallissa) ja tein muutamalle isommalle nimelle omat puhuja-animaatiot. Tässä oli Peterin ensimmäiset sanat lavalla: ”Vau, viimeksi kun minulla oli oma sisääntuloanimaatio niin se oli Googlen järjestämässä tapahtumassa.”
JoonasNieminen.fi -sivustoa päivitetään parhaillaan ja siksi suurin osa sivuista ja linkeistä voivat olla joko ”rikki” tai täynnä placeholder sisältöjä. Ettehän anna tämän häiritä. Mikäli teillä on kysyttävää, niin ottakaa rohkeasti yhteyttä niin kerron mielelläni lisää palveluistani.